fysioterapia

Fysioterapian tavoitteena on auttaa asiakasta saamaan mahdollisimman hyvä toiminta- ja liikkumiskyky. Fysioterapiassa tuetaan asiakkaan aktiivista otetta omasta terveydestään. Fysioterapiassa käytetään terapeuttista harjoittelua asiakkaan omahoidon tueksi.

Harjoitteet on todettu hyväksi menetelmäksi vähentämään kipuja ja lisäämään kehon toimivuutta tuki- ja liikuntaelinsairauksissa. Terapeuttinen harjoittelu voi olla voimaa, liikkuvuutta, kestävyyttä tai neuromuskulaarista kontrollia lisäävää ja vahvistavaa harjoittelua.

Olen käynyt Kinetic Control- koulutussarjassa alaselän ja lonkan alueen sekä niskan ja olkapään liikekontrollihäiriöiden testauksen ja harjoitteet -kurssit.

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on Japanissa 1970-luvulla kehitetty hoitomuoto, jota käytetään lihastoimintahäiriöiden hoitamiseen ja kivun lievittämiseen. Kinesioteippaus perustuu lihaskalvon ja lihasten väliseen toimintaan. Kinesioteippauksella voidaan lisätä kivuliaan nivelen kivutonta liikelaajuutta, optimoida lihasten oikeaa toimintaa, lisätä aineenvaihduntaa, vähentää kipuja ja lisätä asentotuntemusta kehossa ja näin avustaa lihaksia toimiaan oikein. Kinesioteippausta voidaan käyttää raajanivelten erilaisissa kiputiloissa, ryhtiteippauksia, nivelten asentojen korjauksissa sekä turvotuksissa. Kinesioteippauksella pystytään jatkamaan hoitovaikutusta myös hoidon jälkeen. Teippauksessa käytettävä teippi on elastista ja hengittävää, joka sallii nivelen liikkeen. Teippi kestää myös suihkun ja saunan.